Wspólne kroki w Cyberświecie

Uczniowie klasy 3a przystąpili do realizacji programu profilaktycznego „Wspólne kroki w Cyberświecie” i przez kolejnych 11 tygodni będą brali udział w kolejnych zadaniach.
Podczas pierwszych zajęć rozmawialiśmy na temat bezpiecznego i twórczego wykorzystania Internetu w codziennym życiu oraz rozpoczęliśmy pracę nad projektem klasowego bloga czyli sieciowego dziennika, w którym będziemy umieszczać oraz dzielić się z innymi użytkownikami ciekawymi informacjami, pomysłami i przemyśleniami na dany temat.
Uczniowie pracowali w grupie zapisując swoje pomysły na nazwę oraz pierwsze wydanie bloga, którego tematem będą ciekawe sposoby spędzania wolnego czasu.

Opracowanie: Joanna Kowalik

 

Program profilaktyczny Wspólne kroki w Cyberświecie przeznaczony jest do realizacji w trzecich klasach szkoły podstawowej. Wiodącą strategią profilaktyczną, na której opiera się program, jest kształtowanie umiejętności życiowych dzieci. Należy do niej również, przewidziana w programie, praca z rodzicami i budowanie więzi ze szkołą.
Umiejętności życiowe dzieci zbudowane są na dobrych relacjach z dorosłymi. Podstawowym czynnikiem chroniącym dzieci przed zachowaniami ryzykownymi jest pozytywna więź z rodzicami i opiekunami. Dobry kontakt ze wspierającym i życzliwym nauczycielem potrafi również działać zabezpieczająco. Dlatego tak istotne są postawy nauczycieli wobec uczniów oraz ich umiejętności wychowawcze. Nawet najlepszy program profilaktyczny nie spełni bowiem swojego zdania bez odpowiedniego przygotowania realizatorów. Dotyczy to zwłaszcza umiejętności komunikacyjnych, które mogą pomóc uczniowi w budowaniu adekwatnej samooceny, rozwijaniu samoświadomości, motywacji, umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z emocjami czy w doświadczaniu wspólnoty z innymi dziećmi w grupie.
Celem głównym programu Wspólne kroki w Cyberświecie jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych oraz chronią przed uzależnieniem od nich, a zwłaszcza:
• wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
• wzmocnienie umiejętności komunikowania się i budowania relacji,
• zwiększenie wiedzy i umiejętności na temat bezpiecznego korzystania
z Internetu i innych mediów elektronicznych,
• zwiększenie wiedzy na temat zagrożeń wiążących się
z korzystaniem z Internetu
i mediów elektronicznych, w tym: cyberprzemocy, hejtowania i innych zachowań antyspołecznych w sieci.
Autorami programu są specjaliści współpracujący z Fundacją Poza Schematami, którzy mają wieloletnie doświadczenie w pracy edukacyjnej, terapeutycznej
i psychologicznej z dziećmi i młodzieżą: dr hab. Krzysztof Ostaszewski, dr Agnieszka Pisarska, Kinga Sochocka i Karolina Van Laere.