NAJPOPULARNIEJSZE ZABAWY ANDRZEJKOWE DLA DZIECI

NAJPOPULARNIEJSZE

ZABAWY ANDRZEJKOWE

DLA DZIECI

 

WYŚCIG Z BUTÓW

Dzieci ustawiają w rzędzie po jednym ze swoich butów i od najdalszego miejsca od drzwi układają je jeden za drugim tak, aby czubek jednego dotykał pięty drugiego. Zaczyna najmłodszy z uczestników, a ten, którego but pierwszy dotrze do drzwi i przekroczy próg, przeżyje w nadchodzącym roku wspaniałą przygodę/pojedzie na wspaniałą wycieczkę lub klasycznie pierwszy wyjdzie za mąż/ożeni się.

KIM BĘDĘ W PRZYSZŁOŚCI?

Do worka chowamy atrybuty różnych zawodów (strzykawka, klucz francuski, plastikowy młotek, mikrofon, samochód/kluczyki samochodowe, książka, pióro/długopis, pędzelek, gwizdek, grzebień). Dzieci losują kolejno przedmioty i pokazują innym, kim będą w przyszłości.

Opcja dodatkowa: na przygotowanych wcześniej maskach dzieci mogą narysować twarze odpowiadające zawodom, które wylosowały. I przebranie na andrzejki gotowe!

ANDRZEJKOWA NIESPODZIANKA

Dzieci siedzą w kole i w rytm muzyki przekazują sobie zawiniętą paczkę. Gdy muzyka przestaje grać, dziecko, które trzyma paczkę, rozpakowuje ją i wyjmuje to, co jest na wierzchu. Następnie muzyka włącza się ponownie i dzieci dalej przekazują sobie paczkę. W kolejnej przerwie muzycznej, dziecko trzymające paczkę rozpakowuje ją i zabiera upominek. Zabawę kontynuujemy do chwili, kiedy wszystkie dzieci mają coś w ręku. Upominkami mogą być czekoladowe monety symbolizujące bogactwo, gumki do ścierania/cukierki w kształcie serca symbolizujące miłość czy naklejki koniczynki/podkówki symbolizujące szczęście.

ANDRZEJKOWE KUBECZKI

5 kubeczków ustawiamy  do góry dnem, wkładając uprzednio jakieś „szczęśliwe przedmioty”. Dzieci wybierają kubeczki i odgadują znaczenie, np.:

  • moneta – bogactwo,
  • cukierek – szczęśliwe „słodkie” życie,
  • klucz – rozwikłanie zagadki/nowy dom,
  • pierścionek – szybki ślub,
  • serce – odnalezienie miłości,
  • samochodzik – daleka wyprawa,
  • korona – osiągniesz sukces, zajdziesz daleko,
  • książka – osiągniesz sukcesy w nauce.

FIGURY WOSKOWE (WRÓŻBY Z WOSKU)

Klasyczne lanie wosku przez dziurkę od klucza na pewno świetnie się sprawdzi, młodszym dzieciom polecamy jednak zabawę w figury woskowe.

Jedna lub dwie osoby chowają się pod prześcieradło i tworzą jakąś figurę. Pozostali uczestnicy zabawy sprawdzają jej zarys i próbują jak najlepiej odtworzyć jej kształt. Następnie opiekun odkrywa pierwowzór i wszyscy porównują kopię z oryginałem. Kto jest najbliżej, będzie miał najwięcej szczęścia w nadchodzącym roku.

BALONY Z WRÓŻBĄ (ALTERNATYWA DLA CIASTECZEK Z WRÓŻBĄ)

W środku wiszących balonów ukrywamy wróżby. Zachęcamy dzieci do wybrania sobie balona i przebicia go w dowolnie wybrany przez siebie sposób). Następnie odczytujemy wróżby ukryte w balonach, np. w tym roku spełni się Twoje największa marzenie, zdobędziesz wspaniałych przyjaciół, przeżyjesz niesamowitą przygodę, będziesz bardzo szczęśliwy.

ANDRZEJKOWE ZABAWY PLASTYCZNE

W(Y)RZUĆ MARZENIE

Dzieci piszą lub rysują na kartkach swoje największe marzenie. Następnie składają lub zgniatają kartkę i próbują trafić nią do szczęśliwego kapelusza. Komu się uda, tego życzenie spełni się w najbliższej przyszłości. Każdy z uczestników ma trzy szanse.

DRZEWKO SZCZĘŚCIA

Na brystolu malujemy drzewko i za pomocą taśmy przyklejamy do niego listki, na których z jednej strony malujemy symbole, np. ptak, serce, but, klucz, książka. Następnie dzieci zrywają wybrane przez siebie listki i z pomocą opiekuna interpretują symbol (ptak – osiągniesz sukces, serce – znajdziesz miłość, but – wybierzesz się w podróż/przeżyjesz przygodę, klucz – rozwiążesz jakąś zagadkę, książka – osiągniesz świetne wyniki w nauce). Listki proponujemy przygotować wcześniej, drzewo można narysować wspólnie z dziećmi.

Zachęcamy, aby zawsze przed podaniem „gotowego rozwiązania” zachęcić dziecko do odgadnięcia znaczenia symbolu lub wróżby, którą wylosowało – to bardzo rozwija wyobraźnię.

Na koniec przypomnijmy dzieciom, że są to tylko zabawy. Nie należy traktować wróżb zbyt poważnie.

 

Samorząd Uczniowski I-III