16 czerwca „Dniem Pustej Klasy”

Dzień Pustej Klasy – co to za święto?

Dzień Pustej Klasy jest międzynarodową inicjatywą, która promuje edukację na świeżym powietrzu. Ma ona na celu zachęcenie nauczycieli, żeby tego dnia wraz ze swoimi uczniami spędzili lekcje poza budynkiem szkoły. Cała akcja ma promować edukację terenową.

Tego dnia uczniowie mają możliwość obcowania z przyrodą, co jest niezmiernie ważne, by zachować zdrowie fizyczne i psychicznie. Dzień Pustej Klasy ma zainspirować uczniów oraz nauczycieli do nauki i zabawy na świeżym powietrzu, częstszego spędzania czasu wśród przyrody, a także przypomnieć, jak ważne jest celebrowanie natury.

Dzień Pustej Klasy – skąd się wzięło to święto?

W 2011 roku grupa pedagogów i ekologów dyskutowała o tym, w jaki sposób szkoły mogą rozwiązać problemy związane z tym, że dzieci zbyt mało czasu przebywają na świeżym powietrzu. Ustalili rozwiązanie w postaci kampanii, którą nazwali Dniem Pustej Klasy. Sam pomysł zrodził się w głowie Anny Portch, wieloletniej edukatorki środowiskowej. W 2012 roku w akcję zaangażowało się kilka szkół w Anglii (w Londynie). Do 2015 roku zaangażowanych w kampanię było już ponad 600 szkół w 15 krajach. Aktualnie udział w zajęciach plenerowych bierze ok. 10 mln uczniów ze 170 krajów.

Dzień Pustej Klasy – pomysły na zabawę

Oto ciekawe propozycje na spędzenie Dnia Pustej Klasy:

– obserwowanie nieba i rozpoznawanie chmur,
– zorganizowanie wycieczki rowerowej wspólnie z uczniami i rodzicami,
– obserwowanie życia w przyrodzie: mrówek, pszczół, zwierząt,
– zbudowanie szałasu z patyków,
– nauka rozpalania ogniska bez użycia zapałek,
– posadzenie drzewa lub kwiatka,
– puszczanie latawców,
– ćwiczenie bezpiecznej jazdy na rowerze,
– znalezienie i zanotowanie jak największej liczby przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę alfabetu,
– stworzenie obrazów, na których znajduje się przyroda,
– rysowanie po asfalcie kredą, trzymaną gołą stopą,
– poszukanie i udokumentowanie na zdjęciach, jak przyroda próbuje „przebić” się w mieście,
– sprawdzenie, jak duże są różne zwierzęta i narysowanie ich w prawdziwej skali,
– zrobienie instrumentów ze znalezionych rzeczy na dworze: kamieni, patyków, liści, a później wspólne muzykowanie,
– czytanie książek, delektując się urokami przyrody,
– ułożenie obrazka z kwiatków, patyków, liści,
– szukanie kształtów liter w przyrodzie,
– znalezienie jak największej ilości przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę
zorganizowanie gry terenowej, np. berka.