Emocje – specjaliści ds. emocji
Uczniowie klasy 3a realizując kolejne cele programu „Wspólne kroki w Cyberświecie” oceniali pomocne oraz szkodliwe sposoby przeżywania emocji. Zadanie dzieci polegało na zastanowieniu się oraz dopasowaniu haseł z rozsypanki zdaniowej do odpowiedniej emocji. Każda z nich dostarcza ważnych informacji, które pomagają w codziennym życiu. Podobnie jest w Internecie. Podczas zadania dzieci zwróciły uwagę na to, że dana sytuacja może uruchamiać w każdym z nich różne emocje.
Emocje – przemoc i agresja
Zadanie uczniów polegało na narysowaniu ulubionej zabawki lub zabawy. Następnie dzieci umieściły swoje prace w koszulkach foliowych i zostali poproszeni o przekazanie swojego rysunku koledze/koleżance z ławki. Po wymianie każdy z uczniów mógł dorysować swój element na rysunku kolegi, ale tylko na folii. Po zmianach rysunki wróciły do właścicieli.
Dzieci mogły zdecydować, czy wybierają pierwotną wersję rysunku, czy ze zmianami dorysowanymi przez kolegę/koleżankę.
Omawiając zadanie dyskutowaliśmy o emocjach i uczuciach towarzyszących zaistniałym zmianom. Jeżeli ktoś je wprowadzi, ponieważ chce nam pomóc, nie musimy odbierać takiego zachowania jako nieprzyjemnego. Jeżeli jednak robi coś przeciwko nam, a my czujemy się przestraszeni lub smutni – jest to przemoc. W Internecie takie zachowanie nazywa się cyberprzemocą. Dzieje się tak, kiedy użytkownicy sieci w nieprzyjemny albo wręcz obraźliwy sposób komentują wypowiedzi lub upowszechniają informacje o innych osobach, nie licząc się z ich uczuciami i prywatnością.
Opracowanie: Joanna Kowalik