Program przeznaczony jest dla klas I-III Szkoły Podstawowej nr 7 im. Czesława Kamińskiego w Siedlcach. Zajęcia nauki kodowania i programowania będą odbywały się przez cały rok szkolny w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności logicznego myślenia, rozumowania, wnioskowania, a także kształtowanie kompetencji społecznych. Uczenie się kodowania i programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych ile dbanie o wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia z zakresu kodowania i programowania uczą kreatywności, pomysłowości, dociekliwości, zdolności koncentrowania się na wyszukiwaniu rozwiązań i postrzeganiu pojawiających trudności raczej jako wyzwań niż problemów, czy barier, co ma niewątpliwy wpływ na zwiększenie u uczniów poczucia wpływu na otaczającą rzeczywistość. Zajęcia te pozwalają rozwijać umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: poprzez doświadczanie i eksperymentowanie co przekłada się również na szybkie zapamiętywanie przyswajanych informacji i umiejętne ich wykorzystywanie w praktycznym działaniu.
Cele główne:
-
Podniesienie atrakcyjności procesu nauczania poprzez nowatorskie działania edukacyjne.
-
Kształtowanie od najmłodszych lat umiejętności samodzielnego programowania, myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wśród dzieci.
-
Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja, współpraca w grupie, umiejętność argumentowania i szukania kompromisów.
-
Stopniowe, odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat nowych technologii, uczenie świadomego i bezpiecznego korzystania z multimediów.
-
Przekazanie podstaw programowania poprzez doświadczanie i zabawę.
Cele szczegółowe:
-
Podniesienie kompetencji miękkich u dzieci takich jak: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
-
Poznanie prostych programów do kodowania i programowania, np. Scratch Junior, Scratch, PixelART.
-
Kształtowanie logicznego myślenia poprzez gry i zabawy logiczne wprowadzające do programowania.
-
Nauka programowania poprzez zabawę.
-
Rozwijanie zainteresowań informatycznych.
-
Wdrażanie uczniów do kreatywnego spędzania wolnego czasu przed komputerem.
-
Budowanie wiary we własne siły i poczucia własnej wartości.
-
Zwiększenie zainteresowania programowaniem i twórczym korzystaniem z urządzeń cyfrowych oraz bezpieczne zachowanie się w sieci.
-
Rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji, odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych.
-
Rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia.
-
Trening pamięci.
-
Odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności.
-
Nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
-
Rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności.
-
Odczytywanie, rozumienie symboli i znaków.
-
Doskonalenie orientacji przestrzennej.
REALIZACJA
Wykonane przez nas zadania