Program zajęć nauki kodowania i programowania dla klas I-III „Koduj z Siódemeczką” – innowacja pedagogiczna

Program przeznaczony jest dla klas I-III Szkoły Podstawowej nr 7 im. Czesława Kamińskiego w Siedlcach. Zajęcia nauki kodowania i programowania będą odbywały się przez cały rok szkolny w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.

Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności logicznego myślenia, rozumowania, wnioskowania, a także kształtowanie kompetencji społecznych. Uczenie się kodowania i programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych ile dbanie o wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia z zakresu kodowania i programowania uczą kreatywności, pomysłowości, dociekliwości, zdolności koncentrowania się na wyszukiwaniu rozwiązań i postrzeganiu pojawiających trudności raczej jako wyzwań niż problemów, czy barier, co ma niewątpliwy wpływ na zwiększenie u uczniów poczucia wpływu na otaczającą rzeczywistość. Zajęcia te pozwalają rozwijać umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: poprzez doświadczanie i eksperymentowanie co przekłada się również na szybkie zapamiętywanie przyswajanych informacji i umiejętne ich wykorzystywanie w praktycznym działaniu.

Cele główne:

  • Podniesienie atrakcyjności procesu nauczania poprzez nowatorskie działania edukacyjne.

  • Kształtowanie od najmłodszych lat umiejętności samodzielnego programowania, myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wśród dzieci.

  • Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja, współpraca w grupie, umiejętność argumentowania i szukania kompromisów.

  • Stopniowe, odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat nowych technologii, uczenie świadomego i bezpiecznego korzystania z multimediów.

  • Przekazanie podstaw programowania poprzez doświadczanie i zabawę.

Cele szczegółowe:

  • Podniesienie kompetencji miękkich u dzieci takich jak: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.

  • Poznanie prostych programów do kodowania i programowania, np. Scratch Junior, Scratch, PixelART.

  • Kształtowanie logicznego myślenia poprzez gry i zabawy logiczne wprowadzające do programowania.

  • Nauka programowania poprzez zabawę.

  • Rozwijanie zainteresowań informatycznych.

  • Wdrażanie uczniów do kreatywnego spędzania wolnego czasu przed komputerem.

  • Budowanie wiary we własne siły i poczucia własnej wartości.

  • Zwiększenie zainteresowania programowaniem i twórczym korzystaniem z urządzeń cyfrowych oraz bezpieczne zachowanie się w sieci.

  • Rozumienie sensu kodowania oraz dekodowania informacji, odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych.

  • Rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia.

  • Trening pamięci.

  • Odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności.

  • Nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

  • Rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności.

  • Odczytywanie, rozumienie symboli i znaków.

  • Doskonalenie orientacji przestrzennej.

Autor: Izabela Talacha

REALIZACJA

Wykonane przez nas zadania